Top 10 reguli de baza in nutritia copiilor

Ca fiinte umane consumatoare de calorii, este nevoie de micro si macronutrienti pentru o buna functionare a digestiei si a intregului organism. Ceea ce diferentiaza dieta unui adult de cea a unui copil este doar cantitatea de nutrienti pe care acesta ii consuma si pe care o metamorfozeaza in calorii, necesare unui organism energetic constant. Cu toate acestea, indemnati de sfaturile bunicii sau de anumite trenduri cum ar fi veganismul, parintii ii pot priva pe cei mici de o copilarie fericita si mai tarziu, chiar de o viata sanatoasa, ca adulti.

Perioada 2-7 ani este una din cele mai frumoase perioade ale copilariei pentru ca este momentul cand cel mic incepe sa exploreze mediul inconjurator. Este manat de curiozitate si dorinta de cunoastere, fiind momentul in care invata cel mai repede si, conform studiilor, creierul uman isi poate aduce aminte experiente din aceasta perioada intr-un mod foarte clar. De aceea copii invata mai repede o limba straina, pot rezolva mai usor probleme de matematica si isi pot dezvolta chiar unele talente pentru ca sunt efectiv de neoprit la inceputul calatoriei lor in lume.

Vorbind de lume, Lumea Copilariei este primul contact pentru ei, in care interactioneaza si experimenteaza senzatii noi. Centrul educational cu acelasi nume lanseaza pe perioada verii Tabara de Gatit si Nutritie, un tarm de poveste in care vor invata un alfabet cu totul si cu totul deosebit: abc-ul nutritiei – pentru a intelege exact de ce e bine sa manance fructe, de ce tip de nutrienti au nevoie, de ce gateste mami la abur si nu in ulei si de ce tati lucreaza in gradina pentru a aduce acasa legume proaspete-proaspete, alaturi de activitati practice coordonate de Jesica, castigatoarea Master Chef.

Top 10 reguli de baza in nutritia copiilor

  1. In familie, oricine are varsta de peste 2 ani mananca acelasi tip de mancaredaca impui aceasta regula, ai toate sansele sa nu dezvolti un copil rasfatat. Ceea ce este foarte important de inteles pentru cel mic este ca organismul lui are nevoie de ceea ce este in farfurie pentru ca el sa aiba energie. Rolul mamei este de a observa preferintele fiecarui membru si de a incerca sa ofere la masa mici optiuni, mici variante.
  2. Nu discutati la masa despre preferintele culinare ale fiecaruia –aceste mici corpuri ce va inconjoara inregistreaza totul in capsorul lor, asa ca sa nu va fie de mirare daca „de ne-unde” va spune ca nu mananca supa crema de legume. O alta preferinta a lor este a copia unul din modelele parentale. Este ca un joc pentru ei, insa distractia va disparea odata cu pofta de mancare.
  3. Distreaza-i si starneste-le interesul –desigur, vei avea mai mult de munca insa aprecierea se va putea citi pe chipurile lor cand la micul dejun ii va intampina un elefant zambitor.
    Este un bun trick sa-l faci sa manance alimente care in mod normal nu le-ar ingera, cum ar fi ceapa (cu continut important de antioxidanti) sau ridichea – ce protejeaza organismul de microbi si bacterii.
  4. Fa-l sa asocieze mancarea adevarata cu placerea –in cantitati moderate, bineinteles. „Inca o inghititura si gata”s-ar putea sa il determine sa inteleaga momentul mesei ca pe o actiune obligatorie. De asemenea, „pana vezi floarea din farfurie” a apus de mult sub sintagma „mananca sanatos pentru a deveni puternic”.
  5. Gatitul acasa –este important ca cel mic sa primeasca ingrediente de cea mai buna calitate si cu origine controlata. Organismul lui in dezvoltare poate capta in doi timp si trei miscari virusi sau bacterii si se poate alege cu o toxiinfectie alimentara. Better safe, than sorry, vorba englezului.
  6. Fa din momentul servirii mesei un moment placut– in literatura de specialitate se vorbeste de o zona stress-free in care nu se tipa, nu se vorbeste urat, nu se plange. Se recomanda chiar atunci cand un membru al familiei nu are un moment bun sa se retraga cu unul din parinti pana va deveni mai cooperativ. Se incurajeaza activitati precum mancatul, vorbitul sau cantatul.
  7. Painea facuta in casa cu maia –pe langa mirosul imbietor emanat de coacerea aluatului, cel mic poate invata principii de baza ale gatitului sanatos. Intr-o era in care mancarea procesata primeaza, este bine sa stie sa aleaga alimentele de calitate si de ce nu, sa si le furnizeze singur. In plus amintirea momentului in care gateste cu mama poate fi de nepretuit.
  8. Doua snacks-uri pe zi, maxim – Mancatul in ritm constant poate duce la obezitate infantila, chiar daca micul sau corp este ca un motor in continua miscare. Includerea in dieta a dulciurilor si a alimentelor bogate in grasimi nu este un punct forte. Chiar daca pe parcursul zilei copilul se poate simti molesit, un fruct ii poate ridica nivelul de energie.
  9. Doar doua variante de bauturi –apa sau suc natural facut in casa project task management software. De cele mai multe ori, daca cel mic va avea de ales, va stii sa aleaga cea mai nociva varianta: sucul acidulat. Este bine ca acest tip de aliment sa nu fie inclus in cultura lui, inainte ca acesta sa inteleaga de ce.
  10. Fast Food – in loc de Bau-Bau.Poate ca pe cei mici nu ii mai sperie Bau-Bau, insa nutrientii falsi, bombele calorice si colorantii ar putea avea acelasi efect.

Tabara de gatit – primul pas spre o alimentatie corecta

Lumea Copilariei isi doreste sa induca in atentia copiilor educatia alimentara corecta. Lipsa timpului parintilor obiceiurile bunicilor ar putea dauna stilului de viata al celui mic, iar efectele se vor observa la primele analize de sange. Tabara, situata in Mogosoaia, se adreseaza copiilor 5-9 ani. Inscrierile sunt inca active, programul are costul de 599 lei/saptamana (program lung cu activitati incluse) sau se poate opta pentru tariful zilnic de 130 lei, daca parintii vor doar verifice capacitatea de integrare copiilor lor. Mai mult decat atat, parintii nu trebuie isi faca griji in privinta deplasarii copiilor catre centru si inapoi, intrucat tabara aduce posibilitatea transportului celor mici, contra unei taxe speciale de 100-150 lei/copil/tabara (in functie de zona). Informatii pe www.lumea-copilariei.ro sau la 0744301276.